Gepost door: albatrossers in het buitenland | juni 24, 2009

24.06

Vandaag was het de eerste echte wedstrijddag. ’s Morgens vroeg uit de veren en dan naar het vliegveld. Eerst de vlieger monteren en in de grid zetten. Normaal moet hier ieder toestel gewogen worden maar 1 van de 2 weegschalen had het begeven. Gelukkig voor ons moest de clubklasse dan niet gewogen worden. Om 09.00 stipt begon de openingsceremonie. Het Belgische team was op haar ’s zondags uitgedost zoals de vele foto’s bewijzen. Daarna was het tijd voor de briefing. Hier kregen we eerst een mooi filmpje te zien van “HWH productions” deze zijn ook te zien op http://www.jwgc2009.fi echt een aanrader ! Hierna was het tijd voor het serieuze werk. De opdracht voor de clubklasse was 530 en de standaard een 640 km. Toen uiteindelijk alles geprogrammeerd was waren we klaar voor de strijd. De standaard klasse lag voorop en wij (de Belgen) lagen als eerste in de clubklasse. Tijl vertrok en melde de eerst bel 2,7 m/s, dat beloofd! Toen het tijd aan ons was er 1 probleem, het weer was niet dat. In mijn sleep stond de vario constant op 2 m/s, geen goed teken. En inderdaad ik had als enige de eer om door te zakken. Al de rest is uiteindelijk in downwind weggeraakt. Nu ja ze waren toch nog aan het slepen dus mocht ik achteraan aansluiten. Deze start ging wel goed meteen 3 m/s tot tegen de basis. Meteen richting het startpunt gevlogen en daar met zijn allen in de holding. Iedereen vloog achter elkaar in grote cirkels om maar niet te zakken. Ik ben samen met Peter afgevlogen en in het begin ging het redelijk goed. Het weer bleek alleen weer niet wat ze verwacht hadden. Grote gebieden blauw, uitspreiding en zelfs regen, niet simpel! Het eerst keerpunt werd gerond alleen zat de groep toen al 20 km voor ons. Pieter was wel goed vertrokken en kon aanvankelijk iedereen goed volgen. Op weg naar het 2de keerpunt begon het bij mij echt mis te gaan. De juiste bellen niet meer kunnen vinden, offtrack gaan vliegen, … bijgevolg was alle snelheid eruit . Peter en Pieter hadden elkaar bijna terug gevonden en probeerden zo snelmogelijk vooruit te komen. Bij mij ging het opeens weer wat beter en ik begon hoger te geraken en ook de betere pompen te kiezen. Maar net voor het 2de keerpunt was het opeens enorm blauw. Pieter had hier ook al problemen gehad maar is op 300 m weggeraakt. Ik heb er nog alles aan gedaan maar helaas ik moest buitenlanden. Ons keerpunt Vampula was een vliegveld dus geen seconde getwijfeld en daar buitengeland. Het was een piste van 1000 m van beton dus beter kon gewoonweg niet. Na de landing bleek alles echter op slot te zitten. Mijn Libelle maar rustig uit de piste geduwd en de ophaalploeg opgebeld. Ongeveer 20 min na mijn landing kwam er opeens iemand afgereden, dit bleek de eigenaar te zijn. Jammer genoeg sprak deze enkel een paar woorden Engels. Nadat ik hem een Finse tekst had gegeven snapte hij het en deed meteen de poort en de hangar open. Even later kwam hij terug met een Engelse tekst over de geschiedenis van het vliegveld. Dit bleek zijn privé-bezit te zijn en was 8 jaar geleden geopend. Na 1u45 wachten kwam dan mijn remork aangereden. Voor de gelegenheid hadden we een extra paar handen in de vorm van Linde, Peter zijn vriendin. Alles in de remork gestoken en na een alcoholvrij biertje vertrokken richting Rayskala. Uiteindelijk om 22:15 terug op het vliegveld. Peter en Pieter hadden nog verder gevlogen maar na 20:00 mag je niet meer finishen. Peter is dan terug naar het vliegveld gevlogen en Pieter is ergens buitengeland. Voor de clubklasse al bij al een teleurstellend dagje. Tijl heeft weer snel gevlogen en staat momenteel 11de met 922 punten.
In dit junioren WK wordt echt enorm snel gevlogen, winnaar had 100 km/h. Het is echt een superervaring die met niks te vergelijken valt! Hopelijk morgen een keer finishen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: