Gepost door: albatrossers in het buitenland | juni 28, 2009

28.06

Lang verwacht en gekomen, de AAT. Op wereldkampioenschappen moet 33% van de proeven een AAT zijn. Dit is een Asigned Area Task. Het principe is vrij eenvoudig, de uitvoering niet. Je krijgt grote sectoren waarin je zelf kiest hoever je vliegt, ook is er een minimumtijd dat je moet vliegen. In ons geval was het 3:30. Ikzelf heb nog nooit een AAT gevlogen en dat gaf wel stress. Nu ja nadat de start 3 keer was uitgesteld zijn we om 12:30 eindelijk gesleept. Het was toen nog blauw maar het pompte iets. Het was weer hallucinant om met bijna 90 toestellen samen in een paar bellen te draaien. Gelukkig weet iedereen wat hij doet en wordt er niet agressief gevlogen. Stilaan kwamen de eerst cumullussen aan de blauwe lucht en leek het toch een heel goede dag te worden. Peter en Pieter waren al vrij vroeg afgevlogen, ik heb nog een beetje liggen wachten voor de start. Toen ik dacht dat er een goede straat stond richting eerste sector ben ook ik afgevlogen. Het eerst been ging niet goed bij mij, moeten draaien op 0,9 om een beetje hoogte te houden. Alle snelheid was meteen weg en ik was aan het overwegen op te herstarten. Dit was echter geen optie meer omdat het al te laat was om nog in redelijk weer te vliegen. Ik had geen keus meer, ik moest doorgaan. Richting de tweede sector kwamen de ls8’en ook laag onder mij door, dit was een hele geruststelling. Op de rand van de cumullussen gevlogen en dan heel even het blauw induiken om de tweede sector te ronden. Onderussen was mijn snelheid richitng 59 gekropen. Ik moest nog 1:30 vliegen om 100 km minimum te doen. De wind zat op het derde been in de rug en de bellen werden gemarkeerd door anderen. Dit zorgde ervoor dat ik een stuk sneller –kon vliegen en zelfs een beetje tijd overhad aan de sector. Geen probleem, gewoon de sector dieper invliegen. Toen ik nog 30 min overhad ben ik terug rcihting Rayskala gedraaird. Hing een 50km uit en had nog 700m nodig om binnen te zijn. Na 2 bellen moest ik nog 300m hebben. Richting Rayskala stonden nog wat wolken dus erop gegokt dat tenminste 1 iets zou geven. Jammer genoeg heb ik ze iets verkeerd aangevlogen en opeens hing ik op 600m. Er zat niks op dan tegen de wind beginnen zoeken naar iets. Uiteindelijk een bel gevonden van 2,5 m/s en daar genoeg hoogte genomen om finalglide te gaan. Na 3:39 onderweg te zijn had ik een gemiddelde van 69. Ik was vrij tevreden over de tijd, slechts 9 min te laat maar de snelheid viel wel tegen. Peter kwam een paar minuten na mij ook binnen. Pieter was opnieuw gestart en zo te horen heeft ie heel hard gevlogen, spijtig genoeg moest hij buitenlanden. Zo’n AAT is een ingewikkelde opdracht voor de vliegers en heeft vandaag het klassement deftig dooreen geschudt. Tijl heeft weer constant gevlogen en probeert zo een klassement op te bouwen. De eerste in de std-klasse heeft 107 gemiddeld gevlogen en dat is weeral ongewoon hard.

Er zijn weer een paar nieuwe foto’s


Responses

  1. Dag Stijn,

    Een prachtige prestatie. Gans deze periode zal zeker en vast een onvergetelijke en vooral een leerrijke ervaring worden. Dat er nog vele prachtige vluchten bijkomen. Heel vele groeten aan gans de familie en team.

    Jacky

  2. Heb intussen de resultaten van vandaag 30 juni bekeken: in één woord geweldig, Stijn! Keep on growing! en natuurlijk ook proficiat aan het team en coachen zonder wie dit niet mogelijk was.

    Hugo


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: