Gepost door: albatrossers in het buitenland | augustus 2, 2012

3de wedstrijddag = lekker knallen!

Vandaag diende de dag zich nogal druilerig aan. Toch krijgen we een sms van de wedstrijdleiding dat de eerste start voorzien is om 12u30. Dus opbouwen die handel en vullen met water. Ik vul de R1 steeds tot een totaal gewicht van ongeveer 500kg. Meer durf ik niet. We hebben hier steeds op de westelijke startbaan gevlogen en ondanks het feit dat die lichtjes bergaf gaat is het gras hier zo lang en zijn sommige Rallye’s zo zwak dat het billenknijpen is om op het einde van de baan los te komen. Op de Briefing krijgen we 248 km voorgeschoteld. Velen fronsen hun voorhoofd… Bij het boxen drupt er hier en daar nog een spatje regen. Toch beginnen ze om 12u30 met het opslepen van de klasse “grand vols” die altijd als eerste vertrekken. Daarna is het snel mijn beurt, ik sta op de tweede rij vandaag. Blij ben ik als de Sierra Bravo voor mij komt staan. Geen marginale take-off vandaag. De SB ziet eruit als eender welke Robin maar vorig jaar heb ik dit ding al de bijnaam Robin Raket gegeven. Wat ze er precies mee gedaan hebben blijft mij een wonder, maar wat ik zo leuk vind is dat je precies achter een Pawnee hangt.  Na het loskoppelen klim ik uit tot de basis, niet echt hoog, maar elke cumulus geeft 2-3 meter. Op naar de startlijn waar het spelletje kan beginnen. Wie vliegt eerst af. De startlijn is hier nochtans 20km breed en toch is het elke dag kat en muis. Op het moment dat er een mooie straat richting eerste keerpunt staat kan ik me niet meer houden. Na 5km op pad te zijn houdt de ipaq er plots mee op. Getvr..de..milj… Ding resetten in vlucht dan maar. Ondertussen gaat het als een speer richting eerste keerpunt. Dit been is 35km maar niemand vindt het nodig om te draaien, na het eerste keerpunt gaat de wind meewerken dus ronden maar en dan pas draaien. Even moet ik toch slikken als na het eerste keerpunt niet meteen stijgen te vinden is. Op 400m AGL komt uiteindelijk de verlossende bel. 106km/u op het eerste been. Joepi. En we gaan het gas nog wat verder opendraaien. er komt bijna geen steek meer onder de 170km/u. Been 2 van 90km wordt dan ook afgewerkt aan 115km/u!!! Aan keerpunt maak ik een fout. ik heb de twee Arcussen in het vizier en volg ze te lang. Hierdoor neem ik het benedenwindse keerpunt te laag en moet daarna lang gaan draaien vooraleer terug aansluiting te vinden aan een straatje. Op het derde been halen we dan ook maar 71km/u. Gelukkig is de basis nu veel hoger als bij de start. Bij het laatste keerpunt nog een klein beetje draaien en dan op rozen aan de final glide begonnen. Laaste been van 27km vlieg ik 151km/u. Over de hele vlucht haal ik uiteindelijk 95km/u en dat is voor mijn kunnen meer dan behoorlijk. Ik scoor hiermee de 8ste dagplaats en als je eens op soaringspot naar de toestellen en piloten kijkt welke voor mij staan dan snap je dat de frustraties van de eerste dag meteen weer van de baan zijn. Nog één kleine opmerking. De LS8-15 kreeg hier dit jaar een handicapverhoging tot 110 (=zelfde als de Duodiscus) hierdoor moeten we dus nog net iets beter ons best doen… Hopelijk krijgen we nog wat van deze dagen!

Ciao en slurp op de fijne vlucht.

Jakke


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: